Pojazdy z napędem na tylne koła lub z napędem na wszystkie cztery koła wyposażone są w mechanizm różnicowy, którego prawidłowa i płynna praca możliwa jest dzięki zastosowaniu oleju, który smaruje jego ruchome elementy.
W autach wyposażonych w sztywny most - który stanowi tylną oś - olej znajduje się zarówno w mechanizmie różnicowym, jak i w pochwach tylnego mostu, smarując łożyska kół. Szacuje się, że olej w moście napędowym powinno się wymieniać co 40 tys. km lub raz na dwa lata. Regularna i terminowa wymiana oleju jest czynnością niezwykle istotną. Dlaczego? Wraz z długością użytkowania oleju i gromadzenia się w nim zanieczyszczeń, traci on właściwości smarne i nie chroni wystarczająco elementów ruchomych mostu. Konsekwencją tego zaniedbania jest zbyt szybka eksploatacja i starcie powierzchni współpracujących ze sobą kół zębatych. Luzy powstałe na skutek braku odpowiedniego smarowania wpływają na spadek płynności pracy, zwiększając powstały hałas. W oleju gromadzą się również opiłki metalu wytarte z kół zębatych. Dodatkowo w autach posiadających tzw. „szperę”, przepracowany i wyeksploatowany olej może uszkodzić elementy tego mechanizmu.
Wymiany oleju w moście napędowym można dokonywać samemu, jednak dla bezpieczeństwa spora część kierowców zwraca się z tym do warsztatu. Wymianę oleju rozpoczyna się od odkręcenia korka spustowego – jeżeli oczywiście obudowa dyferencjału jest w taki wyposażona – lub przez zdemontowanie pokrywy tylnego mostu w celu zlania zużytego oleju. Po zamontowaniu korka spustowego lub pokrywy tylnego mostu, przez otwór uzupełnia się nowy olej o ściśle określonej specyfikacji. Po zakończeniu powyższych czynności należy przeprowadzić jazdę testową, aby namierzyć i wyeliminować ewentualne wycieki. W drogę!
Autor: Patryk Wiśniewski, motocentrum.pl