Poradnik

Turbosprężarki

06-10-2012

Stosowanie turbosprężarek w dzisiejszych czasach zostało mocno upowszechnione. Jeszcze kilkanaście lat temu, natknąć się na nie mogliśmy wyłącznie w autach sportowych. Dziś, trafiają do silników benzynowych i wysokoprężnych o różnych pojemnościach i nikogo nie dziwi ten stan rzeczy. Aby poprawnie użytkować samochód z turbosprężarką, należy wiedzieć o tym elemencie parę istotnych faktów – postaramy się więc je przedstawić najjaśniej jak się tylko da.

Rozpocznijmy od pokazania, jak turbosprężarka działa i jak jest zbudowana. Otóż, turbosprężarka wykorzystuje dwa, charakterystyczne wirniki zamontowane na jednym wale. Jeden wirnik, umiejscowiony jest w układzie wydechowym i napędzany jest przez spaliny, które trafiają do niego z silnika. Z kolei drugi wirnik znajduje się w układzie dolotowym. To właśnie ten wirnik odpowiada za wtłaczanie powietrza pod dużym ciśnieniem do silnika – jest to możliwe dzięki specjalnie zaprojektowanym, wyprofilowanym łopatkom. Efektem pracy turbosprężarki jest efektywniejsza praca silnika samochodu.

Turbosprężarka wykorzystuje podstawowe zasady fizyki. Po pierwsze, uzyskana moc zależy od wielkości dawki paliwa spalonej w danej jednostce czasu. Spalanie nie ma prawa odbyć się jednak bez tlenu. Na pewno sporo osób wie, że idealnymi proporcjami do spalania mieszanki jest 14 kg tlenu na 1 kg paliwa – taka mieszanka nazywana jest stechiometryczną. Im więcej powietrza dostarczymy do silnika, będzie miał on większe spalanie przy tych samych obrotach i tej samej pojemności. Mieszanka paliwowo-powietrzna jest też spalana efektywniej, co oznacza mniej szkodliwych odpadów w atmosferze.

Wszystko wygląda wręcz idealnie, jak jednak życie nas przyzwyczaiło – nie ma róży bez kolców. I tak też jest z turbosprężarką, która jest bardzo wrażliwa na styl jazdy, sposób eksploatacji etc. Jeśli obchodzimy się z nią niezbyt delikatnie, to możemy mieć pewne problemy. Co więc robić, albo czego nie robić, aby przez długi czas cieszyć się bezproblemową jazdą samochodu z turbosprężarką? Jednym z podstawowych założeń jest dbanie o czystość silnika, pamiętanie o wymianie filtrów etc. Duże zanieczyszczenia mogą stać się przyczyną zmiany wyważenia, co natychmiast odbije się na łożyskach.

Niemniej ważna jest regularna wymiana oleju silnikowego na taki, który będzie całkowicie spełniał wymagania silnika naszego samochodu. W tym przypadku powinniśmy kierować się przede wszystkim wskazówkami zawartymi w instrukcji obsługi auta, bądź – w przypadku aut z drugiej ręki – informacjami uzyskanymi od poprzedniego właściciela. Zmiana klasy lepkości, jakości czy gatunku oleju silnikowego jest niekorzystna dla pracy turbosprężarek.

Oprócz dbania o ogólny stan auta, ważny jest także styl jazdy. Należy unikać gwałtownego dodawania gazu i ruszania z piskiem opon na zimnym silniku (a więc w ciągu kilku minut od uruchomienia auta). Jest to uwarunkowane tym, że w ciągu pierwszych chwil od startu silnika olej nie dociera do wszystkich części silnika, np. łożysk silnika i podejmowanie gwałtownych działań przy braku smarowania może skutkować uszkodzeniem niektórych elementów. Jeśli posiadamy auto z turbosprężarką, powinniśmy jeździć głównie na średnich i wysokich obrotach.

Jednak jedną z najważniejszych rzeczy przy eksploatacji samochodu z turbiną jest umiejętne wyłączanie silnika. Chodzi bowiem o to, żeby przed wyłączeniem silnika odczekać parę minut na postoju - pozwoli to na zmniejszenie obrotów turbiny. Jest to istotne, ponieważ wraz z wyłączeniem silnika, pracować przestaje także pompa oleju, a więc smarowanie zostaje natychmiastowo przerwane. Zanim jednak wirnik „zahamuje”, mija dobrych kilka chwil, podczas których pracuje on „na sucho”. Skutkiem może być przedwczesne zużycie łożysk i ich bieżni.

Awarie turbosprężarek najczęściej biorą się właśnie z powodu braku smarowania. Poza tym, niekiedy użytkownicy zmagają się z zatarciem urządzenia odpowiadającego za wychylenie łopatek kierownicy, wyciekami oleju czy awariami sterownika podciśnieniowego. Niebezpieczne może być uszkodzenie wirnika, bowiem wyszczerbione i pogięte łopatki nie są w stanie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia. Poza zmniejszeniem efektywności pracy, dochodzi do tego jeszcze ryzyko przedwczesnego zużycia łożysk.

W naszym artykule pokrótce opisaliśmy zasady działania turbosprężarki, podstawy budowy, eksploatacji i informacje o awariach. Jeśli w Twoim aucie turbosprężarka zepsuła się bądź lub masz inny problem – skontaktuj się z nami. Pełną ofertę turbosprężarek wysokiej klasy znajdziesz na MotoCentrum.pl, wystarczy sprawdzić następujący adres:


Wszystkie turbosprężarki są oryginalne i pochodzą prosto od producenta. Serdecznie zapraszamy do zakupów.


Autor: MotoCentrum.pl


Podziel się:
    
    

Twój koszyk

Twój koszyk jest pusty
Zamów części 801 000 184
22 266 88 60
Poczta elektroniczna
MotoCentrum.pl to sklep z częściami samochodowymi z wieloletnim stażem na rynku. W ofercie znajdziecie Państwo tanie akcesoria oraz auto części znanych i cenionych producentów. Bogata baza marek samochodowych.
Copyright © 2009-2017 MotoCentrum.pl