Spośród wszystkich pojazdów poruszających się po polskich drogach, w dalszym ciągu zdecydowaną większość stanowią samochody co najmniej kilkuletnie. Sam zakup używanego samochodu, o czym nie wszyscy zdają sobie sprawę, to tak naprawdę dopiero początek serii wydatków związanych z jego posiadaniem. Które części powinno się wymienić zaraz po zakupie? Na wymianę czego należy się dopiero przygotować? Sprawdźmy.
Usterki poszczególnych podzespołów samochodowych wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Samochody posiadające niesprawne amortyzatory, luzy w układzie kierowniczym, niewłaściwie działający układ hamulcowy (choćby jedynie niewymieniony w porę płyn hamulcowy), stanowią zagrożenie dla kierujących pojazdem i wszystkich wokół. Co więcej, „oszczędności” poczynione na wymianie niektórych elementów układu rozrządu (pasek, napinacz lub często pomijana pompa wody) prowadzą nieuchronnie do niezwykle kosztownych w naprawie awarii elementów mechanicznych silnika, takich jak tłoki, zawory oraz wałek rozrządu.
Ignorowanie konieczności wymiany niektórych części może ostatecznie prowadzić do zniszczenia tych elementów samochodu, których naprawy uznawane są za zdecydowanie najdroższe. Do grupy tej zalicza się przede wszystkim wszelkie usterki silnika wysokoprężnego, zwłaszcza z technologią Common Rail. Równie kosztowna będzie awaria turbosprężarki, i to zarówno w samochodach z silnikiem wysokoprężnym, jaki i benzynowym. Co gorsza, tego typu awarie bardzo trudno jest zdiagnozować podczas samej tylko jazdy próbnej lub podstawowego przeglądu pojazdu.
Pragnąc odzwierciedlić jak najdokładniej stan rzeczywisty, listę dziesięciu najczęściej wymienianych części samochodowych należałoby podzielić na dwie części – na elementy, których wymiana jest konieczna bez względu na stopień eksploatacji samochodu (tak samo dotyczy samochodów nowych i używanych) oraz na części, których wymiana zależy od wyników przeglądu technicznego.
W ten oto sposób pierwszych pięć pozycji na naszej liście wyglądać będzie następująco:
W przypadku zakupu auta używanego, wymienione wyżej elementy należy natychmiast wymieniać bez względu na to, co twierdzi jego poprzedni właściciel (o ile nie dysponuje on dowodem ich wymiany pod postacią wpisu do książki pojazdu potwierdzonego przez pieczątkę serwisu samochodowego).
Druga piątka na liście to części, których faktyczny stan możliwy jest do zdiagnozowania jedynie podczas badania technicznego samochodu. Są to:
Na koniec dodać należy, iż współczesne samochody produkowane są z myślą o osiągnięciu określonego przebiegu lub funkcjonowaniu przez z góry wyznaczony czas. Takie ich części, jak światła, alternatory, rozruszniki, układy hamulcowe, układy zasilania lub układy zapłonowe nie są w ogóle przewidziane do naprawy w potocznym rozumieniu tego słowa. Z kolei naprawy główne silników, skrzyń biegów, tylnych mostów oraz karoserii stały się zwyczajnie nieopłacalne. Wszystkim rządzi rachunek ekonomiczny, a na każdy samochód czeka już miejsce w wyspecjalizowanym zakładzie recyklingowym. Znak czasu.
Autor: Patryk Wiśniewski, motocentrum.pl