Poradnik

Silniczek krokowy – budowa, zastosowanie i awarie

16-06-2014

Większość z nas porusza się samochodem na co dzień, jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę z jak ogromnej liczby elementów współpracujących ze sobą oraz mechanizmów umożliwiających poprawną pracę silnika skonstruowane jest auto. Jednym z niedocenionych elementów jest silnik krokowy. Co to jest za część? Do czego służy? Sprawdźmy.

Silniczek regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego, potocznie zwany silnikiem krokowym, to niezwykle ważny element zamontowany w okolicy przepustnicy silnika benzynowego. Silnik krokowy to element osprzętu silnika w samochodach wyposażonych w jednostkę napędową z zasilaniem ZI oraz wtryskiem paliwa. Jego podstawowym zadaniem jest dozowanie ilości powietrza trafiającego do kolektora dolotowego silnika w momencie, gdy pedał gazu jest całkowicie zwolniony. Od sprawności silniczka krokowego zależy prawidłowy rozruch silnika, utrzymywanie przez niego właściwych obrotów biegu jałowego oraz miarowa i stabilna praca.

Wyłącznie nieustanne zmiany wychylenia silnika krokowego gwarantują stałość obrotów na biegu jałowym, co skutkuje zmianą przepływu powietrza do silnika – zapobiega on zatem, jego gaśnięciu. Podstawowymi parametrami, od których zależy wychylenie silnika krokowego są temperatura silnika i uchylenie przepustnicy. Jego działanie zaobserwować możemy przykładowo podczas dojazdu do świateł na wysokim biegu. To właśnie silnik krokowy przeciwdziała zgaśnięciu auta. Tłumaczy to, dlaczego taka technika jazdy nie jest do końca zalecana przez specjalistów, a w jej miejsce zaleca się hamowanie biegami – przez dłuższy czas spalana jest dodatkowa dawka paliwa, zapobiegając gaśnięciu silnika pomimo, że nie operujemy wówczas pedałem gazu.

Awaria silniczka krokowego – co dalej?

Niesprawne działanie silniczka krokowego może prowadzić do gaśnięcia silnika po zwolnieniu pedału przyspieszenia. W przypadku stwierdzenia awarii tego elementu, czego można dokonać między innymi poprzez podłączenie skanera diagnostycznego i odczytanie kodów błędów konieczne jest odłączenie jego gniazda od wtyczki instalacji elektrycznej samochodu oraz odkręcenie jego korpusu od obudowy przepustnicy. Po demontażu w jego miejsce montowany jest nowy silniczek krokowy.

Zdarza się, że po montażu nowej części konieczne będzie przeprowadzenie procedury adaptacyjnej silniczka z wykorzystaniem skanera diagnostycznego. W niektórych pojazdach proces ten przebiega automatycznie po przejechaniu kilku kilometrów z nowo zamontowanym silniczkiem krokowym. Warto pamiętać również, że pod koniec naprawy należy skasować błędy zapamiętane przez komputer i gotowe!

Autor: Patryk Wiśniewski, motocentrum.pl


Podziel się:
    
    

Kup część

Wybierz swój samochód

Zamów części 801 000 184
22 266 88 60
Poczta elektroniczna
MotoCentrum.pl to sklep z częściami samochodowymi z wieloletnim stażem na rynku. W ofercie znajdziecie Państwo tanie akcesoria oraz auto części znanych i cenionych producentów. Bogata baza marek samochodowych.
Copyright © 2009-2017 MotoCentrum.pl