Pompa paliwa ma za zadanie dostarczenie paliwa pod wysokim ciśnieniem ze zbiornika do układu zasilania, zapewnienie odpowiedniego ciśnienia paliwa oraz zapewnienie odpowiedniego wydatku w zależności od szczególnych wymogów zastosowania pojazdu. Zanieczyszczenia zbiornika paliwa oraz niesprawne połączenia elektryczne to najczęściej występujące przyczyny awarii pompy paliwa.
Paliwo jest tłoczone do wtryskiwaczy, które następnie przekazują ciecz do cylindrów silnika. Wyróżniamy dwa rodzaje pomp paliwa: pompę liniową oraz obecnie najczęściej stosowaną pompę, która jest umiejscowiona wewnątrz zbiornika paliwa – takie położenie zmniejsza hałas wytwarzany przez elektryczny silnik pompy. Oprócz tego pompa wewnątrzzbiornikowa jest znacznie lepiej zasilana paliwem i smarowana, co w znaczny sposób przyczynia się do chłodzenia silnika.
Wciąż rosnące wymagania rynku motoryzacyjnego wymusiły na inżynierach skonstruowanie pomp paliwa o znacznie większej pojemności, a wszystko ze względu na stosowanie silników o dużej pojemności skokowej cylindra. Technologia turbinowa zapewnia odpowiednią regulację objętości wpływu tych pomp poprzez dostosowanie jej do warunków pracy silnika.
Jedną z najczęściej występujących usterek pompy paliwa jest zanieczyszczenie zbiornika paliwa brudem, opiłkami i rdzą. Należy zatem pamiętać, by zamiennik pompy paliwa został zainstalowany w czystym zbiorniku. Innym powodem nieprawidłowego działania pompy paliwa mogą być niesprawne połączenia elektryczne, które wskutek obluzowania, niedostatecznego uziemienia lub zbyt niskiego napięcia podawanego do pompy mogą powodować nieprzewidziane awarie.
Objawy awarii pompy paliwa są dość oczywiste – brak pracy silnika: spalanie nie następuje ze względu na brak paliwa; - gaśnięcie silnika: zazwyczaj chwilę po uruchomieniu silnik gaśnie. Rezultatem nieprawidłowego działania pompy paliwa może być nawet znacznie obniżony komfort jazdy, który objawia się szarpaniem podczas przyśpieszania, niewystarczającą mocą, szarpaniem silnika i licznymi, niestandardowymi dźwiękami, które będą wydobywać się spod maski.
Aby uniknąć problemów związanych z pompą paliwa należy przestrzegać kilku zasad:
Autor: Patryk Wiśniewski, motocentrum.pl