Poradnik

Niezawodny rozruch silnika

19-11-2015

Niewydolność silnika często pojawia się wraz z chłodniejszymi porami roku, kiedy temperatura znacząco spada. O ile latem z rozruchem problemu nie ma nawet mocno wyeksploatowana jednostka napędowa, to im zimniej, tym częściej będą pojawiać się wszelkie usterki podzespołów związanych z rozruchem silnika.

Silnik samochodowyJeśli wina nie leży po stronie akumulatora, przyczyn problemów należy szukać w układzie zapłonowym, a w dieslach w układzie świec żarowych. Zwykle nie pozostaje nic innego, jak udać się do warsztatu i poprosić o prawidłową diagnozę usterki. W starszych modelach samochodów, o nieco prostszej konstrukcji, warto samemu zajrzeć pod maskę.

Jak zdiagnozować awarię?

Poszukiwania usterki należy zacząć od dokładnego obejrzenia przewodów wysokiego napięcia prowadzących od aparatu zapłonowego do świec i cewki zapłonowej. Trzeba zwrócić uwagę na ewentualne przetarcia izolacji i wypalone ślady po przeskokach iskry – to zwykle stanowi główny powód niskiej energii, która trafia do świec. Warto sprawdzić także, czy styki kabli nie są zaśniedziałe.

Co robić, gdy znajdziemy usterkę?

Niestety, krąży przekonanie, że przewód wystarczy zakleić i gotowe. Zdecydowanie odradzamy! Uszkodzonych przewodów nie należy łatać ani sztukować – w zasadzie jedyne rozsądne rozwiązanie to wymiana. To samo tyczy się świec. Nie zapominajcie, że są to elementy eksploatacyjne i podlegają okresowej wymianie. Mało tego, zużycie świec prowadzi nie tylko do problemów z rozruchem, ale także spadku mocy i wzrostu zużycia paliwa. Warto więc kontrolować ich stan i po pewnym przebiegu zdecydować się na wymianę. I tutaj mała uwaga dla właścicieli samochodów z instalacją LPG. W silnikach zasilanych gazem świece zapłonowe pracują w znacznie gorszych warunkach, dlatego należy je częściej wymieniać.

W niskich temperaturach do rozruchu silnika Diesla niezbędne jest natomiast prawidłowe działanie świec żarowych. Dla tych którzy nie wiedzą, świece żarowe to wysokowydajne grzałki elektryczne umieszczane w komorze spalania. Ich zadaniem jest uzyskanie w początkowej fazie pracy silnika wysokiej temperatury (ok. 250°C) niezbędnej do samozapłonu oleju napędowego wtryskiwanego do cylindrów. Latem trudno zauważyć, że jedna lub więcej świec przestały działać – silnik zapali, być może z lekkim opóźnieniem, ale rozruch nastąpi. Zimą w takiej sytuacji jednostka napędowa nie zapali jednak wcale! Dlatego tak bardzo istotna jest regularna kontrola świec. W układzie żarowym najczęściej psują się świece, jednak przed decyzją o ich wymianie warto sprawdzić, czy przyczyna niesprawności nie leży po stronie sterującego nimi przekaźnika.


Podziel się:
    
    

Kup część

Wybierz swój samochód

Zamów części 801 000 184
22 266 88 60
Poczta elektroniczna
MotoCentrum.pl to sklep z częściami samochodowymi z wieloletnim stażem na rynku. W ofercie znajdziecie Państwo tanie akcesoria oraz auto części znanych i cenionych producentów. Bogata baza marek samochodowych.
Copyright © 2009-2017 MotoCentrum.pl