Niewydolność silnika często pojawia się wraz z chłodniejszymi porami roku, kiedy temperatura znacząco spada. O ile latem z rozruchem problemu nie ma nawet mocno wyeksploatowana jednostka napędowa, to im zimniej, tym częściej będą pojawiać się wszelkie usterki podzespołów związanych z rozruchem silnika.
Jeśli wina nie leży po stronie akumulatora, przyczyn problemów należy szukać w układzie zapłonowym, a w dieslach w układzie świec żarowych. Zwykle nie pozostaje nic innego, jak udać się do warsztatu i poprosić o prawidłową diagnozę usterki. W starszych modelach samochodów, o nieco prostszej konstrukcji, warto samemu zajrzeć pod maskę.
Poszukiwania usterki należy zacząć od dokładnego obejrzenia przewodów wysokiego napięcia prowadzących od aparatu zapłonowego do świec i cewki zapłonowej. Trzeba zwrócić uwagę na ewentualne przetarcia izolacji i wypalone ślady po przeskokach iskry – to zwykle stanowi główny powód niskiej energii, która trafia do świec. Warto sprawdzić także, czy styki kabli nie są zaśniedziałe.
Niestety, krąży przekonanie, że przewód wystarczy zakleić i gotowe. Zdecydowanie odradzamy! Uszkodzonych przewodów nie należy łatać ani sztukować – w zasadzie jedyne rozsądne rozwiązanie to wymiana. To samo tyczy się świec. Nie zapominajcie, że są to elementy eksploatacyjne i podlegają okresowej wymianie. Mało tego, zużycie świec prowadzi nie tylko do problemów z rozruchem, ale także spadku mocy i wzrostu zużycia paliwa. Warto więc kontrolować ich stan i po pewnym przebiegu zdecydować się na wymianę. I tutaj mała uwaga dla właścicieli samochodów z instalacją LPG. W silnikach zasilanych gazem świece zapłonowe pracują w znacznie gorszych warunkach, dlatego należy je częściej wymieniać.
W niskich temperaturach do rozruchu silnika Diesla niezbędne jest natomiast prawidłowe działanie świec żarowych. Dla tych którzy nie wiedzą, świece żarowe to wysokowydajne grzałki elektryczne umieszczane w komorze spalania. Ich zadaniem jest uzyskanie w początkowej fazie pracy silnika wysokiej temperatury (ok. 250°C) niezbędnej do samozapłonu oleju napędowego wtryskiwanego do cylindrów. Latem trudno zauważyć, że jedna lub więcej świec przestały działać – silnik zapali, być może z lekkim opóźnieniem, ale rozruch nastąpi. Zimą w takiej sytuacji jednostka napędowa nie zapali jednak wcale! Dlatego tak bardzo istotna jest regularna kontrola świec. W układzie żarowym najczęściej psują się świece, jednak przed decyzją o ich wymianie warto sprawdzić, czy przyczyna niesprawności nie leży po stronie sterującego nimi przekaźnika.