Układ kierowniczy stanowi jeden z najważniejszych systemów w całym samochodzie. Każdy, kto kiedykolwiek siedział za sterami auta przyzna, że trudno się z tym nie zgodzić. Niestety, ale pomimo istotnej roli podczas jazdy, system stosunkowo często zawodzi.
Każda dziura i nierówność napotykana na drodze, nagłe zmiany temperatur otoczenia, wilgoć i zmiany naprężenia - to zaledwie kilka podstawowych czynników, które mają zły wpływ na układ kierowniczy. Podstawowy objaw wyżej wspomnianych, to awaria wspomagania kierownicy.
Zacznijmy od faktów. Wspomaganie kierownicy już dawno przestało uchodzić za dodatkową funkcję, typową dla samochodów klasy wyższej. Na chwilę obecną wspomaganie stanowi standard wyposażenia każdego auta, które opuszcza fabryki produkcyjne. Niestety, bywa ono wrażliwe, a co za tym idzie podatne na usterki.
Taki układ został oparty na ciągłej pracy pompy hydraulicznej, która pracuje nawet jeżeli kierowca nie wykonuje żadnych ruchów kierownicy. W przypadku takiego wspomagania za awarie odpowiada najczęściej zerwany pasek. Dobra wiadomość jest taka, że jego wymiana jest stosunkowo prosta, a koszt zakupu nowego paska nie powinien naruszyć budżetu przeciętnego Kowalskiego. Przed zakupem należy się jednak upewnić, że ów pasek będzie kompatybilny z modelem naszego samochodu.
Według specjalistów układ elektryczny posiada multum zalet. Minimalistyczna, prosta budowa i niedroga produkcja sprawiła, że producenci coraz częściej sięgają po tego typu systemy. Układ pracuje jedynie podczas wykonywania manewrów kierownicy. Jako największą wadę systemu elektrycznego podaje się jednak jego podatność na przegrzania podczas zbyt intensywnego kręcenia kierownicą. I tu pojawia się problem – kierowca zmuszony jest do wymiany całego zespołu elektrycznego, co niestety sporo kosztuje.
Pneumatyczny układ wspomagania kierownicy to z reguły system, który stosuje się w samochodach ciężarowych i autobusach. Istnieje także kilka modeli dostawczych, w których zastosowano tego typu system. Tutaj czynnikiem ułatwiającym kręcenie kierownicą jest sprężone powietrze. Niestety układy takie należy uznać za dosyć skomplikowane i kapryśne, a za najczęstsze usterki odpowiadają nieszczelności.
Niezależnie od rodzaju układu wspomagania, który znajduje się w naszym samochodzie należy pamiętać, by nie bagatelizować pierwszych symptomów awarii. Ponadto pamiętajmy, że samodzielna naprawa byłaby bardzo utrudniona, dlatego w przypadku usterki zaleca się kupić odpowiednie części samochodowe, a następnie udać się do mechanika, który zajmie się wymianą.