Układ elektryczny i elektroniczny wraz z postępującą technologią staje się coraz ważniejszy w motoryzacji, i stanowi teraz nieodzowny system każdego samochodu. Wśród najważniejszych części elektrycznych wymienić możemy akumulatory, alternatory, rozruszniki, elementy układu zapłonowego i rozruchowego, czy w końcu oświetlenie auta (reflektory, lampy itd.). Sercem całego układu jest alternator i akumulator, które są źródłami energii. Alternator wytwarza prąd, natomiast akumulator go magazynuje. Trudno więc sobie wyobrazić pracę samochodu bez tego systemu. Jeśli chcemy, aby auto funkcjonowało sprawnie i było bezpieczne, warto na bieżąco sprawdzać stan podzespołów elektrycznych i w razie potrzeby wymienić wadliwe elementy.
To, jaką żywotnością będzie się mógł wykazać akumulator, zależy od kilku czynników, wśród których sposób eksploatacji pojazdu należy do zdecydowanie najistotniejszych. W tej kategorii mieści się również pojęcie długości pokonywanych tras, ponieważ przy rutynie jazdy do celu położonego w niewielkiej odległości (np. na obszarze jednego miasta z pracy do domu i z powrotem) akumulator samochodowy nie będzie miał możliwości naładować się w sposób wystarczający, a to z kolei bezpośrednio wpływa na jego trwałość i tempo rozładowywania się.
Wśród powszechnie używanych akumulatorów samochodowych wyróżnia się trzy rodzaje:
Akumulator obsługowy to starszego typu rozwiązanie, w którym możliwe jest własnoręczne uzupełnianie elektrolitu. Elektrolity uzupełnia się w nich po uprzednim odkręceniu korków zamykających i odsłonięciu wlotu kanałów.
Akumulator bezobsługowy jest typem obecnie najczęściej wykorzystywanym. Określnie „bezobsługowy” nie oznacza bynajmniej, że uzupełnianie elektrolitów jest w nim niemożliwe, jednak tutaj, aby wykonać tę czynność, należy zdjąć całą pokrywę akumulatora. Zdjęcie pokrywy odsłania przed nami dostęp do wszystkich kanałów, a ponieważ zadanie to bywa bardziej problematyczne niż samo odkręcenie korków, akumulatory bezobsługowe posiadają specjalny wizjer, dzięki któremu w każdej chwili można sprawdzić w nim poziom płynów.
Trzecim rodzajem akumulatorów są akumulatory żelowe. Akumulatory te posiadają zwiększoną objętość, ponieważ w miejsce płynu (elektrolitu) wykorzystano w nich żel składający się ze zmieszanego kwasu siarkowego i krzemionki. Rozwiązanie to gwarantuje akumulatorowi nie tylko większą pojemność, ale również odporność na wstrząsy, uderzenia oraz wysokie temperatury.
Specjalnym typem akumulatorów są akumulatory stosowane w samochodach z napędem hybrydowym lub korzystających z systemu Start&Stop. Akumulatory te wyróżniają się odpornością na okresowe cykle ładowania i rozładowania oraz możliwością błyskawicznego uruchomienia silnika.
Nawet najlepszy akumulator nie jest w stanie spełniać swojego zadanie bez alternatora, czyli tej części układu elektrycznego, która odpowiada za ładowanie samochodowej baterii.
Alternator jest urządzeniem wymyślonym i opatentowanym w 1891 roku przez jednego z najgenialniejszych wynalazców w historii świata, a jego obecność w każdym współczesnym modelu samochodu jedynie potwierdza jego znaczenie.
Alternator to inaczej prądnica prądu przemiennego. Alternator jest rozwiązaniem zdecydowanie lepszym niż prądnica prądu stałego, nad którą góruje m. in. poprzez swoją konstrukcję. W alternatorze uzwojenie robocze umieszczone jest w stojanie, nie zaś w wirniku, jak ma to miejsce w prądnicy prądu stałego. Rozwiązanie to pozwoliło na zrezygnowanie ze stosowania komutatora.
Pod względem samej budowy alternator i prądnica są do siebie bardzo podobne, podstawową różnicą jest sposób nawinięcia jednego z uzwojeń (w alternatorze jest ono nawinięte osiowo).
W ofercie sklepu, oprócz opisanych elementów, znajdują się także: