Silnik to niezwykle skomplikowane serce każdego samochodu, które zamienia energię na pracę mechaniczną. Niezależnie od rodzaju silnika (benzynowy czy wysokoprężny, rzędowy czy widlasty, dwusuwowy czy czterosuwowy etc.), wszystkie jednostki napędowe składają się z wielu elementów, z których każdy ma swoją, odgórną funkcję. Do najważniejszych z nich należą m.in. cylindry, tłoki, układ rozrządu, wszelkiego rodzaju uszczelki, zawory itd. Wszystkie te części współpracują ze sobą i awaria jednego elementu najczęściej oznacza niezdolność do prawidłowego funkcjonowania silnika. Szczególnie bacznie powinniśmy przyglądać się układowi rozrządu, bowiem należy go regularnie wymieniać – każda awaria tego układu (np. zerwanie paska) może nieść poważne konsekwencje dla całej jednostki napędowej.
Od jakiegoś czasu na rynku motoryzacyjnym zauważalna staje się zmiana żywotności napędu rozrządu. O ile niegdyś wszelkie ingerencje w ten element ograniczały się do wymiany paska i rolek, a samym łańcuchem nikt nigdy się nie przejmował, o tyle obecnie rozrząd zaczyna być uważany za jeden z najsłabszych elementów każdego samochodu. Przyczyn tego zjawiska upatruje się z jednej strony w rosnących obciążeniach, jakim poddawane są silniki pracujące na coraz to niższych obrotach, z drugiej strony w coraz niższej jakości ich wykonania powodowanej postępującą redukcją kosztów. Wynikiem zaistnienia tych czynników jest konieczność częstej i regularnej wymiany pasków lub łańcuchów napędzających wałki rozrządu. Obserwując zmagania mechaników samochodowych i serwisantów można by wręcz rzec, iż w tej chwili, odwrotnie do lat poprzednich, to właśnie pasek uznawany jest za trwalszy i bardziej bezproblemowy element niż łańcuch.
Wielu producentów samochodów zaczęło mieć problemy z łańcuchami rozrządu, które w założeniu miały być częściami trwałymi i bezobsługowymi, a w rzeczywistości stały się elementami niezwykle problemowymi. Przy obowiązujących obecnie standardach obejmujących m. in. wysoki stopień skomplikowania konstrukcji silników oraz ogrom pracy, jaki są zmuszone wykonywać (osiąganie dużego momenty obrotowego przy niskich obrotach), łańcuchy rozrządu nie zawsze radzą sobie z przeniesieniem napędu, przez co coraz częściej producenci powracają do rozwiązań klasycznych, przewidujących zastosowanie paska w miejsce łańcucha. Gwoli ścisłości należy jednak zaznaczyć, iż problemy z elementem odpowiadającym za przeniesienie napędu pojawiają się również w tych modelach samochodów, w których zastosowano takie właśnie klasyczne rozwiązanie z paskiem.
Zdaniem fachowców problemy z łańcuchami lub z paskami rozrządu nie są spowodowane słabością tych części, ale wywoływane są przez niesprawnie działające elementy współpracujące. Za główną ich przyczynę uważa się źle działające rolki lub napinacze, które w niektórych modelach aut zużywają się bardzo szybko i zużyte zatrzymują się, co z kolei prowadzi do zerwania paska lub przeskoczenia łańcucha. Szczególną winą obarcza się rolki napinające, które z powodu hydraulicznej regulacji napięcia nie są w stanie właściwie spełniać swoich funkcji w przypadku, gdy silnik pozostaje nierozgrzany. W tym przypadku, gdy tuż po rozruchu łańcuch rozrządu jest bardzo mocno obciążony, może dojść do uszkodzenia elementów współpracujących oraz rozciągnięcia samego łańcucha.
Na motocentrum.pl znajdziecie Państwo praktycznie wszystkie części do silnika, w tym opisane elementy rozrządu. Zadbaliśmy również o inne komponenty, chociażby takie, jak: